העיירה אורבייטו Orvieto שייכת אמנם לחבל אומבריה, אך כל מי שנוסע צפונה על אוטוסטרדת A1 מרומא לטוסקנה עובר לידה. ואם כבר עוברים ליד, לא נקפוץ? בוודאי שכן. העיר העתיקה בנויה על מצוק טוף, וכדי להגיע אליה אפשר להשתמש בקרונית (פוניקולר Funicular) המחברת בינה לבין העיר החדשה הנמצאת למרגלות המצוק. אם אתם מגיעים מכיוון שדה התעופה או חוזרים אליו ומכוניתכם עמוסה במזוודות, עדיפו לחנות למעלה בתוך העיר העתיקה בחניון סגור.
העיירה אורבייטו Orvieto נמצאת בקצהו המערבי של חבל אומבריה, צמודה לאוטוסטראדה A1 ממש באמצע הדרך בין רומא למרכז טוסקנה, ולכן מתאימה לביקור ביום המעבר מרומא / שדה"ת פיומיצ'ינו לטוסקנה או להיפך. כדאי להקדיש לביקור לפחות שלוש שעות.
העיר העתיקה בנויה על גבעה בגובה 325 מעל פני הים, שכוסתה בשכבות אופקיות של טוף וולקני כתוצאה בפעילות געשית שהתרחשה באזור, ונתנה לה את המראה המצוקי המיוחד שלה. האגמים סביבה – בולזנה, ויקו, בראצ'אנו – כולם לועות של הרי געש כבויים שכבר אינם פעילים, אך משווים לאזור כולו מראה ייחודי.
אורבייטו הוקמה על ידי האטרוסקים, נכבשה על ידי הרומים ובמהלך ימי הביניים שימשה פעמים רבות כעיר מקלט לאפיפיורים שברחו אליה מרומא והתחבאו בה. מרכזה העתיק הוא ברובו מימי הביניים (מאות 13-15) והאטרקציה המרכזית בה היא הקתדרלה (הדואומו) העצומה העומדת בניגוד מוחלט לקוטנה של העיר עצמה.
עלו עם הרכב אל החנייה שבעיר העתיקה של אורבייטו. עולים אל המצוק וממשיכים דרך Via Roma אל החנייה הנמצאת בפינת הרחובות Via Roma ורחוב Via Belisario.
הכתובת לג'יפיאס:
Parking Via Roma, Via Belisario, 10, 05018 Orvieto TR
לאחר שחניתם בחניון המקורה של Via Belisario, המשיכו ברגל אל תחילת רחוב Via Belisario בנקודה בה הוא נפגש עם רחוב Corso Cavour ופנו ימינה בקורסו קאבור בכיוון מרכז העיר.
לכו במעלה רחוב Corso Cavour עד המגדל הנקרא Torre del Moro, העומד לצידו של בית המרקחת (קורסו קאבור 89). מול בית המרקחת מתחיל רחוב Via del Duomo שיוביל אתכם אל הדואומו (פנו שמאלה אל ויה דל דואומו).
שימו לב: אם הגעתם לכאן ועכשיו צהריים, שבו קודם לאכול ואחרי זה המשיכו אל הדואומו.
מסעדות תוכלו למצוא בהמשך רחוב Corso Cavour או שמאלה בכיוון הדואומו.
הדואומו של אורבייטו
הכניסה בתשלום של 4 יורו, כרטיסים קונים בתוך הדואומו. כדאי מאד להיכנס.
שעות הכניסה:
נובמבר עד פברואר: בבוקר 09:30-13:00 ובצהריים 14:00-17:00. (בימי א' רק 14:30-16:30)
בחודש מרץ ובחודש אוקטובר: 09:30-18:00 (בימי א' רק 13:00-17:30)
מאפריל ועד ספטמבר: 09:30-19:00 (בימי א' רק 13:00-17:30)
הקתדרלה (דואומו באיטלקית) הוקמה במאה ה-13 ובנייתה נמשכה אל תוך המאה ה-14. החזית כוללת מוזאיקות המוקדשות לסצנות מחיי מריה: לידתה, הבשורה, נישואיה ליוסף, הצגתה בבית המקדש, עלייתה לשמים והכתרתה כמלכת השמיים. בעמודים הנמצאים בחלק התחתון של חזית הכנסייה מתוארים בתבליט סצנות מספר בראשית (העמוד השמאלי ביותר), סצנות מחייו של ישו, עץ המשפחה של ישו ותיאורי יום הדין האחרון (העמוד הימני ביותר).
אחרי שנכנסים פנימה עוברים באולם המרכזי המרהיב של הכנסייה.
ממשיכים אל קפלה סן בריציו Cappella di San Brizio – הקפלה הימנית מבין שתי הקפלות שבאולם החוצה (הטרנספט) בה נמצאים ציוריו של הצייר לוקה סיניורלי.
לוקה סיניורלי ופרה אנג'ליקו ציירו בקפלה זו את נושא סוף העולם, שיגיע לאחר יום הדין. מבחינה פוליטית, באותה תקופה איטליה במשבר (כרגיל): הצרפתים פולשים לפירנצה (1444), הנזיר סבונרולה שרוצה לשלוט בעיר במקומה של משפחת מדיצ'י', מתעב את האפיפיור המושחת ונושא דרשות אפוקליפטיות, בהן הוא מוכיח את תושבי פירנצה על התנהגותם הלא מוסרית וטוען כי הפלישה הצרפתית היא נקמת האל.
העיר אורבייטו (הנמצאת בדיוק בין רומא לפירנצה) מזמינה את לוקה סיניורלי כדי שיצייר את הנושא – קץ העולם. הוא מצייר ארבעה ציורי פרסקו גדולים – מחזור ציורים אפוקליפטי:
סוף העולם ויום הדין – (שני ציורים נפרדים המתארים את הטפותיו של משיח השקר, ה'אנטיכריסטו', ואת חזון קץ העולם). בברית החדשה כתוב* כי לפני שיבוא קץ העולם יגיעו משיחי שקר – כמו האנטי כריסטוס – וידברו בשמו של המשיח: עוד נכתב, שקץ העולם ילווה בפורענות כמוה לא נראתה, שרבים יתחזו למשיח ויטעו את האנשים. כלומר – לפני קץ העולם יהיו כמה שלבים: אותות מפחידים, התחזותו של האנטי כריסטוס וסוג של אסון גדול. בציור רואים המון מתאסף לשמוע את דבריו של משיח השקר – האנטי כריסטוס. הוא דומה לישו אך מכוער ומפחיד והשטן לוחש דבר מה על אוזנו. כל הדמויות מסביב לאנטיכריסטו נגועות בשחיתות (כולם אנשים ידועים מהתקופה בה חיו גם הצייר, גם הנזיר ה'מצליף' סבונרולה, גם לורנצו המפואר לבית מדיצ'י, גם האפיפיור אלכסנדר השישי לבית בורג'ה…) משמאל, בקצה התחתון של הציור, נראים בשחור דיוקנאות הציירים: לוקה סינורלי ופרה אנג'ליקו.
יש הטוענים כי הדמות של האנטי כריסטוס היא דמותו של הנזיר סבונרולה שהטיף בפירנצה כנגד האפיפיור אלכסנדר השישי. סיניורלי מצייר את הציור לאחר שהאפיפיור נידה והביא למותו על המוקד של סבונרולה. מנגד, יש הטוענים כי זהו האפיפיור עצמו, שאמור להיות ממלא מקומו של ישו עלי אדמות אך מתנהג בצורה מושחתת: אוצרות נערמים למרגלותיו רומזים על כספי הכנסייה בהם מימן האפיפיור את צבאותיו של בנו, צ'זרה בורג'ה, ששלט ברומא. העבודה על הפרסקו נעשתה בשנת 1503, זמן קצר לפני מות האפיפיור.יש לזכור שאורבייטו הייתה עיר נאמנה לאפיפיורות והציור היה חלק מ'מסע פרסום' של הכנסיה הקתולית שהכניעה את אותו נזיר קיצוני, שלידו נראית הכנסיה במלוא שחיתותה המוסרית. כלומר סיניורלי משרת כאן את הכנסייה הקתולית גם במלחמותיה הפנימיות וגם כנגד מה שיתחיל במאה ה-16 ויהפוך צונאמי – הפרוטסטאניזם.
הבניין ברקע הוא 'ירושלים של מטה' אך גם 'של מעלה' כלומר הכנסייה עצמה, כמוסד.
* את הבסיס לדברים המתוארים בציור אפשר למצוא בבשורה על פי מתי, פרק 24:
כד בְּצֵאתוֹ מִבֵּית הַמִּקְדָשׁ לָלֶכֶת לְדַרְכּוֹ נִגְּשׁוּ תַּלְמִידָיו לְהַרְאוֹת לוֹ אֶת בִּנְיְנֵי הַמִּקְדָּשׁ. 2 הֵגִיב יֵשׁוּעַ וְאָמַר לָהֶם: "?. רוֹאִים אַתֶּם אֶת כָּל אֵלֶּה אָמֵן אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, לֹא תִּשָּׁאֵר פֹּה אֶבֶן עַל אֶבֶן אֲשֶׁר לֹא תֻּפַּל אַרְצָה" 3 כַּאֲשֶׁר יָשַׁב עַל הַר הַזֵּיתִים נִגְּשׁוּ אֵלָיו הַתַּלְמִידִים לְבַדָּם וְאָמְרוּ: "הַגֵּד נָא לָנוּ מָתַי יִהְיֶה הַדָּבָר הַזֶּה וּמַה הוּא אוֹת בּוֹאֲךָ וְקֵץ הָעוֹלָם?" 4 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ וְאָמַר לָהֶם:.. "הִזָּהֲרוּ שֶׁלֹּא יַתְעֶה אֶתְכֶם אִישׁ, 5 כִּי רַבִּים יָבוֹאוּ בִּשְׁמִי וְיֹאמְרוּ 'אֲנִי הַמָּשִׁיחַ' וְיַתְעוּ רַבִּים 6 וְאַתֶּם עֲתִידִים לִשְׁמֹעַ מִלְחָמוֹת וּשְׁמוּעוֹת מִלְחָמָה שִׂימוּ לֵב, אַל תִּבָּהֲלוּ; כִּי צָרִיךְ לִהְיוֹת הַדָּבָר הַזֶּה, וּבְכָל זֹאת עוֹד לֹא בָּא הַקֵּץ. 7 גּוֹי יָקוּם עַל גּוֹי וּמַמְלָכָה עַל מַמְלָכָה וְיִהְיוּ רָעָב וּרְעִידוֹת אֲדָמָה בִּמְקוֹמוֹת רַבִּים, 8 אַךְ כָּל אֵלֶּה רֵאשִׁית הַצָּרוֹת. 9 אָז יִמְסְרוּ אֶתְכֶם לָרוֹדְפִים וְיַהַרְגוּ אֶתְכֶם וְתִהְיוּ שְׂנוּאִים עַל כָּל הַגּוֹיִים בִּגְלַל שְׁמִי. 10 רַבִּים יִכָּשְׁלוּ בְּאוֹתָהּ עֵת וְיַסְגִּירוּ זֶה אֶת זֶה וְיִשְׂנְאוּ זֶה אֶת זֶה. 11 נְבִיאֵי שֶׁקֶר יָקוּמוּ וְיַתְעוּ רַבִּים, 12 וּמֵאַחַר שֶׁתִּרְבֶּה הַהֶפְקֵרוּת תִתְקָרֵר אַהֲבַת רַבִּים. 13 אֲבָל הַמַּחֲזִיק מַעֲמָד עַד קֵץ הוּא יִוָּשַׁע. 14 וּבְשׂוֹרָה זוֹ שֶׁל הַמַּלְכוּת תֻּכְרַז בְּכָל הָעוֹלָם לְעֵדוּת לְכָל הַגּוֹיִים וְאַחֲרֵי כֵן יָבוֹא הַקֵּץ. "
ציור 'סוף העולם' – Finimondo: מעל לדלת הכניסה לקפלה. כאן מתאר לוקה סיניורלי את כל האותות שיקדימו את קץ העולם (ע"פ תיאור של הארכיבישוף יעקובוס דה וירג'יניה מהמאה ה-13): "הים יתרומם וישקע, יופיעו מפלצות, טל של דם ירד מהעצים, ערים תחרבנה, הארץ תהפוך אבק, אנשים ייצאו מהמערות ויתהלכו בארץ כמשוגעים, שלדי מתים ייצאו מהארונות, כוכבים ייפלו, כולם ימותו ואז השמים יבערו באד. ביום ה 15 יעלו שמים וארץ חדשים וכולם יקומו לתחייה"…
תחיית המתים לאחר יום הדין. בציור למעלה: מלאכים מבשרים את בוא יום הדין. כל המתים מתבוננים בפליאה במה שקורה להם. משתחררים מהאדמה. מביטים לשמים בהודיה. אין זקנה ואין מחלות. רוח נעורים נצחית, המצוייר ומעוצב בצורה ריאליסטית.
המבורכים. בציור למעלה: גן העדן ע"פ לוקה סיניורלי: כולם עומדים ומשתאים על גורלם הטוב. מלאכים מנגנים ומתחתיהם המבורכים, ערומים ויפים, כולם מעריצים את הבריאה, בפליאה והודיה. כולם שרים ומהללים את מעשי האל. הללויה!
המקוללים. בציור למעלה: הגיהנום ע"פ לוקה סיניורלי: בלאגן!!! לא כיף בכלל. על פני האדמה דחוסות עשרות דמויות אדם הנמצאות במאבק אלים עם שדים ויצורי שאול אחרים. מלאכי רשע שדמות האדם שבהם עוותה בשל הרוע והזדון, המדריכים את מעשיהם.
בתקופתו של סיניורלי העריצו את ציוריו כי הם הקרינו כוח ועצמה והוא הוכיח מיומנות בעיצוב דמות האדם. הוא בחר תנוחות שקשות לתיאור, אקצרות, פרספקטיבה, פעם מלמעלה, פעם מלמטה. שימו לב להבעות הפנים השונות של המקוללים ושל המבורכים. היה לו ידע אנטומי, הוא התגבר על כל הקשיים של הציור ונמנע ממתן פתרונות קונבנציונליים, הוכיח מקוריות ווירטואוזיות רבה. אחד ממעריציו הגדולים של לוקה סיניורלי היה מיכלאנג'לו.
יוצאים מקפלת סן בריציו והולכים אל הקפלה הנמצאת בדיוק בצד השני של אולם הרוחב (הטרנספט), משמאל למזבח המרכזי. בקפלה זו, cappella del corporale נמצאים השרידים הקדושים מנס אגם בולזנה ופרסקאות המתארים אותו.
הנושא של הפרסקאות בקפלה זו הוא סיפור הנס: כומר מבוהמיה פקפק בכך שבמהלך טקס המיסה הופכים הלחם והיין לדמו ולגופו של ישו. (הרעיון הוא שעל ידי אכילתם, עובר חסדו של ישו למאמינים, בשרו הופך לבשרם ודמו נמהל בדמם). הכומר החליט להתחזק באמונתו בישו והחליט לעלות לרגל לרומא. ברומא לא רק שלא התחזק, אלא שאמונתו נחלשה וספקנותו גברה. הוא החל במסעו חזרה לבוהמיה ועצר ללינת לילה ליד אגם בולזנה שליד אורבייטו. האירוע המכונן התרחש במהלך טקס המיסה החגיגית שערך על שפת האגם: תוך כדי בציעת לחם הקודש, החלו טיפות של דם לטפטף מהלחם שנבצע על המפה עליה נערך הטקס. הכומר הנרגש שפקפק באמונה ראה באירוע זה הוכחה לאמיתות העיקרון של המיסה: טקס המיסה הוא שחזור של הסעודה האחרונה בה אמר ישו לתלמידיו (מתי כ"ו, 26-27) בעודו בוצע את הלחם "קחו ואכלו, זהו גופי", ובעודו מוזג להם את היין בירך: "שתו ממנה כולכם, כי זהו דמי, דם הברית החדשה הנשפך בעד רבים לסליחת חטאים". כלומר, בכל מיסה, הלחם והיין הקדושים עוברים שינוי מהות (בלטינית: טרנסובסטנציאציה) ועל ידי אכילתם על ידי המאמינים עובר אליהם חסדו של ישו, בשרו הופך בשרם ודמו נמהל בדמם. הכומר המפקפק לא האמין בכך עד לאותו רגע – טפטוף הדם על המפית. הוא הביא את המפית המוכתמת לאפיפיור אורבנוס ה-4 ששהה באותו זמן באורבייטו וזה החליט על הקמת משכן הולם לשרידים הקדושים ובהמשך, באוגוסט 1264, הכריז אותו אפיפיור על הנהגת החג הידוע בעולם הנוצרי כ'קורפוס דומיני' או 'חג גוף האדון', שנחגג בסביבות חג השבועות שלנו (בחודש יוני בדרך כלל).
האפיפיור אורבנוס הרביעי נראה בצד שמאל בציור, מקבל את המפית המוכתמת בדם מידי הכומר מבוהמיה. המפית עצמה נשמרת בארון מוזהב, ומוציאים אותה פעם בשנה בחג ה'קורפוס דומיני', מסתובבים איתה בתהלוכה בכל העיר ומחזירים אותה לנוח בארון עד לשנה הבאה.
אחרי הביקור בקתדרלה חזרו לשתיית אפריטיבו בבר במרכז אורבייטו: הולכים חזרה על Via del Duomo עד הצומת ושם פונים שמאלה עד Piazza della repubblica.
בית קפה / מסעדה בדרך:
תוכלו לעצור בבר ההיסטורי מונטנוצ'י:
bar montanucci, Corso Cavour, 23, Orvieto
מפיאצה דלה רפובליקה אפשר להמשיך ברגל אל מרפסת התצפית בכיכר Piazza San Giovanni.
חזרו ברגל מהתצפית אל פיאצה דלה רפובליקה והמשיכו ישר, חזרה דרך קורסו קאבור Corso Cavour אל החנייה.
עוד מסעדה בדרך:
ברחוב Corso Cavour פינת פיאצה מונלדסקי (Piazza Monaldeschi, 18 Orvieto)
נמצאת המסעדה הזאת: L'Osteria delle Donne (מסעדת הנשים) Antica Cantina
www.anticacantinaorvieto.it/aco
כדאי להתקשר לברר אם פתוח לפני שאתם מגיעים.
+
לפני שאתם חוזרים לחנייה, אם יש לכם זמן, המשיכו עד הקצה של קורסו קאבור, חצו את הכביש וכנסו לפארק המצודה שמימין לתחנת הפוניקולר. מהגן היפה תוכלו לתצפת על הבאר של סן פטריציו, שנחפרה על מנת להבטיח אספקת מים סדירה לאורבייטו בימי מצור על העיר. הבאר נבנתה בין השנים 1527-1537 על פי הוראתו של האפיפיור קלמנט השביעי, שמצא מקלט באורבייטו והסתתר בה לאחר ביזת רומא (1527). עומק הבאר החצובה בסלע הוולקני היא 62 מטרים ואפשר לרדת אל קרקעיתה 248 המדרגות. הנקודה המעניינת בבאר היא מערכת המדרגות הכפולה שתוכננה כדי להקל על שאיבת המים והעברתם למעלה.
+
+
+
+
ביום ראשון 23.6.19 יתקיימו אירועי ה'קורפוס דומיני'. החגיגה מתחילה בשעות הבוקר בדואומו, עם תצוגה פומבית של שרידי 'נס אגם בולזנה'. לאחר מכן מתחילה תהלוכת ה'קורפוס דומיני' ברחבי המרכז העתיק ובהשתתפות עשרות אנשי העיר הלבושים בתלבושות תקופתיות.
+
טיול מודרך לטוסקנה ורומא בפסח, במסגרתו נבקר באורבייטו: 22-28 באפריל 2019. פרטים: michele@soloitalia.co.il
+
טיול מודרך לאומבריה, במסגרתו נבקר באורבייטו: טיול טעימות אביב באומבריה 18-24 ביוני 2019. פרטים בקרוב.
+