נחתתם בברגמו. מה עושים?

ברגמו היא עיר מקסימה, אך רבים  – ביניהם אלו המגיעים אליה בטיסות הלואו קוסט – נוטים לפסוח עליה. ברשומה זו תמצאו הצעה לגילוי העיר המיוחדת, המציעה חוויה המשלבת עבר ימי ביניימי מפואר עם הווה צעיר ועכשווי.

כל הצילומים בכתבה צילמו על ידי בפברואר 2024 והם מראים עיר חורפית.

ברגמו קצת נחבאת לתייר הישראלי הממוצע: לא באיזור אגם גארדה – ולא באיזור האגמים המערבים. קרובה לאגם איזאו שגם הוא לא נחשב האגם המתוייר ביותר באיטליה… אך קניתם כרטיס של ראיינאר במחיר טוב ונחתתם בברגמו. לפני שאתם שוכרים את הרכב ומתרחקים – ממליצה לכם לעלות לעיר העליונה, העתיקה של ברגמו – ולחוות את היופי הימי ביניימי הציורי שלה. בואו נתחיל.

איפה ישנים?

בעיר העליונה (כלומר העתיקה) – אם מגיעים עם מונית משדה"ת – ואין בעיית חנייה – ממליצה על דירות הנמצאות מעל בית קפה ומאפיה נהדרת במרכז העיר העתיקה. זה אינו מלון קלאסי אלא דירה, ומתאים למי שאינו בא עם רכב. מלון שיכול להתאים למי שבא ללא רכב לעיר העתיקה הוא Hotel Piazza Vecchia.

למי שברשותו רכב מומלץ להתגורר בעיר התחתונה, וללון (למשל) במלון הזה: Petronilla או במלון הנמצא מעל העיר כולה, בקצה העליון של העיר, בקסטלו – Relais San Vigilio al Castello. עוד מלון קסום במיקום שהוא בין העיר העתיקה לקסטלו – Le Funi Hotel. בקיצור, האפשרויות בברגמו הן רבות ומגוונות – הכל בהתאם לצרכים ובעיקר לידעיה אם מתכננים להגיע עם רכב או לא. בעקרון, לא ממליצה לעלות עם רכב לעיר העליונה.

איפה אוכלים?

ממליצה על שלוש מסעדות טובות בעיר העליונה:

Circolino Città Alta – מסעדה שנבנתה בתוך שרידיו של מנזר עתיק. זה התפריט שלה ויש בה גם פיצה נפלאה.

Da Mimmo Bergamo Alta – מסעדה שהיא "מוסד" היסטורי בעיר העליונה, קרוב לכיכר המרכזית. כאן תוכלו לבדוק את התפריט.

Vineria Cozzi – מקום קטן מיוחד וטעים ממש, עם טוויסט מודרני לכל המנות. כאן תוכלו לבדוק את התפריט, גם באנגלית.

ועל אחת בעיר התחתונה:

D'ambrosio da giuliana – טראטוריה היסטורית משובחת בעיר התחתונה, במרחק הליכה של 5 דקות מפיאצה פונטידה Piazza Pontida המרכזית.

 

לגבי גלידה אין בכלל שאלה, ממליצה על La Marianna – מקום שהוא גם מאפיה וגם גלידריה היסטורית הטוענת להמצאת טעם הסטרצ'יאטלה (Stracciatella) בשנת 1961: גלידת שמנת לבנה עם חתיכות שוקולד מריר (לינדט עם 58% קקאו). המקום נמצא בסמוך לפוניקולר סן ויגיליו העולה אל הקסטלו – הנקודה העליונה מעל ברגמו, כך שאפשר לשלב את הגלידה בתחילת או בסיום הסיור שם.

מה עושים ורואים בברגמו ביום אחד?

אז הגעתם לברגמו. אם יש רכב ברשותכם, ניתן לחנות בחניון סגור תת קרקעי ומקורה: Parcheggio Piazza Libertà.

הכתובת שלו: Piazza della Libertà, 24121 Bergamo BG.

אחרי השארת הרכב בחניון, צאו ברגל ולכו על Corso Vittorio Emanuelle בכיוון העיר העתיקה, והפוניקולר (קרונית העולה על מסילת ברזל) שיביא אתכם למעלה לעיר העתיקה. לכו כחצי ק"מ (10 דקות הליכה) על שדרות Viale Vittorio Emanuelle  עד שתגיעו למספר 60, שם נמצאת תחנת הפוניקולר  Funicolare Citta Alta הפוניקולר לעיר "העליונה". קונים כרטיס בבר הסמוך ונכנסים פנימה.

הפוניקולר "מוציא" אתכם אל כיכר קטנה משולשת. המשיכו אל הרחוב הראשי Via Gombito, לכו בעקבות השילוט Funicolare S. Vigilio  שזה פוניקולר נוסף שיש בעיר הזו, המעלה אתכם מהקצה המערבי של העיר העתיקה לתצפית ממונטה סן ויגיליו. בדרך, ברחוב Via Gombito תוכלו להנות מהרחובות והבתים העתיקים, בתי הקפה והחנויות ההסטוריות, הכיכרות קטנות הנפתחות בין הסמטאות והמגדלים שנותרו מימי הביניים (בתוך מגדל כזה, ויה גומביטו מספר 13, שוכנת לשכת התיירות אליה כדאי להכנס אם פתוח). אם תפנו שמאלה מיד אחרי לשכת התיירות ותעלו אל רחוב Mario Lupo מספר 6 תגיעו לכיכר מקסימה בה נמצאת המכבסה הציבורית ההיסטורית (Antico Lavatoio). בימי הקיץ נפתח שם בית קפה נחמד בחסות Marianna al lavatoio.

אחרי שביליתם סביב המכבסה תוכלו להמשיך אל הכיכר המרכזית של העיר העתיקה בשתי דרכים. הראשונה – לחזור לרחוב הראשי ויה גומביטו ולפנות שמאלה אל הכיכר. השנייה, להמשיך במעבר בין הבתים – Passaggio Cà Longa – הכניסה למעבר נמצאת מול ממש המכבסה העתיקה.

הכיכר המרכזית של העיר העליונה, שתצוץ לכם לפתע, נקראת פיאצה וקיה Piazza Vecchia, כלומר "הכיכר העתיקה". זוהי ללא ספק אחת הכיכרות היפות והמרשימות ביותר באיטליה, ששימשה המרכז השלטוני והאזרחי של העיר ובה נמצא מקבץ מבנים הדור המשלב בין סגנונות בניה שונים מתקופות הסטוריות שונות.

בין המבנים הנמצאים בכיכר: בניין הספריה הנמצא בארמון 'החדש' Palazzo Nuovo שהוא המבנה הניצב מצפון לכיכר וצופה עליה, בחזיתו עמודים הלבנים וקשתות.

ממש מולו (בקצה הרחוק של הכיכר) ארמון Palazzo della Ragione, בחזיתו מעל המרפסת חלון המחולק לשלושה מעליו נראה תבליט האריה המכונף – סמל לשלטונה של הרפובליקה הונציאנית על ברגמו (1428-1797).

מימין ומתחת למבנה זה (דרך קשתות הלוג'ה) יש מעבר אל כיכר הדואומו המרשימה, המשמשת למרכז הדתי שלהעיר ובה נמצאים בית הטבילה המתומן, הקתדרלה ולידה Cappella Colleoni בעלת החזית המקושטת והיפה בה קבור אחד ממצביאיה הגדולים של הרפוליקה הונציאנית, ברתולומיאו קולאוני (1400-1475).

הכנסיה הכי יפה, מיוחדת מעניינת ומקסימה שאני ממליצה להכם להכנס אליה היא בזיליקת סנטה מריה מג'ורה הנמצאת משמאל. מדובר בכנסיה הצמודה ממש לקפלה קולאוני Basilica di Santa Maria Maggiore. הכניסה לכנסייה (אליה עולים דרך מרפסת שיש מגולפת, כששני אריות שיש מקבלים את פניכם) אמנם בתשלום אך הביקור שווה. יש בה אוסף מדהים של שטיחי קיר המתארים את סיפור הברית החדשה, תחריטי עץ המתארים את סיפורי בראשית, ציורי קיר המתארים את אילן היוחסין של ישו, את הסעודה האחרונה ועוד ועוד.

עוד בכיכר: מגדל Torre del Campanone, אליו מומלץ לעלות כדי להנות מתצפית נופית נהדרת, עם מעלית.

חוזרים לרחוב בו הלכתם, כשגבכם אל הכיכר אתם פונים שמאלה וממשיכים ברחוב Via Bartolomeo Colleoni בכיוון המצודה והפוניקולר, בקצה הרחוב מגיעים לכיכר Piazza Lorenzo Mascheroni  שיש לה ממול מגדל שעון גבוה עם פתח. עוברים בפתח ונכנסים אל הכיכר שנייה הנקראת Piazza delle Cittadela, ממנה יוצאים אל "העיר החדשה": הולכים שמאלה בכביש רחב עד שרואים  מבנה עם קשת (Porta S. Alessandro) הנמצא מימין לבית הקפה La Marianna.

עברו מתחת לקשת ותגיעו את הפוניקולר של סן ויג'יליו. Funicolare S. Vigilio.

עם הפוניקולר עולים אל מונטה סן ויג'יליו, כאשר מהתחנה העליונה של הפוניקולר אפשר להמשיך קצת למעלה אל פארק ירוק ויפה הנמצא בין שרידי המצודה העליונה וכן להכנס לבית קפה של מלון הבוטיק Relais San Vigilio al Castello.

אם זמנכם בידיכם, אפשר לחזור חזרה ברגל לתחנת הפוניקולר התחתונה של סן ויג'יליו (המיקום הוא Largo di Porta S. Alessandro), להיכנס חזרה דרך השער, לפנות ימינה אל בית הקפה השווה La Marianna, לאכול שם גלידה ובמיוחד את הטעם שהומצא שם שנקרא סטרצ'אטלה Stracciatella, לפנות ימינה ומשם להתחיל לעלות דרך רחוב Viale delle Mura בכיוון טיילת איתה מתחילים לרדת לעיר התחתונה של ברגמו. אתם הולכים למטה כשהחומה הונציאנית נמצאת כל הזמן מצד שמאל שלכם ונוף העיר התחתונה נמצא מצד ימין שלכם. זה טיול רגלי מקסים, רוב הזמן בירידה מתונה תוך כדי תצפית בלתי נגמרת על העיר.

 

ואם יש לכם עוד יום בברגמו, מה עושים בו?

בעיר התחתונה יש מדרחוב מקסים שנמצא ברחוב 20 בספטמבר (Via XX Settembre) ומחבר בין פיאצה פונטידה (Piazza Pontida) ושדרות ויאלה רומא (Viale Roma). החנויות נמצאות במדרחוב אך גם ברחובות הקטנים שלידו. אם תחצו את ויאלה רומא ותמשיכו אל Via Torquato Tasso, תגיעו אל ליבה של ברגמו התחתונה – השדרה המרכזית המהודרת, המכונה Sentierone.

למי שאוהב לשלב בטיול שלו ביקור בגלריות לאמנות, אני ממליצה מכל הלב על הביקור באקדמיה קרארה. זהו מוזיאון ששימש בערב גם כבית ספר לאמנות וגם כאוסף פרטי של הסטוריון האמנות הברגמסקי ג'אקומו קרארה (1714-1796). הוא מסודר בצורה כרונולוגית – עם יצירות נפלאות מהמאה ה-14 עד המאה ה-19. לאחר צאתכם מהגלריה תוכלו לחצות את הכביש ולהכנס לגלריה לאמנות עכשווית, הנקראת GAMeC, או להסתפק במוזיאון אחד ולהמשיך אל רחוב בורגו סנטה קתרינה – Via Borgo Santa Caterina, רחוב מקסים מלא הפתעות – חנויות עיצוב, בגדים, בתי קפה, מסעדות ועוד. רק שימו לב: הרחוב קם לתחיה מאוחר (כלומר אחרי עשר בבוקר), החנויות שלו נסגרות להפסקת צהריים ממושכת והוא חוזר לחיים רק אחה"צ. ברחוב בורגו סנטה קתרינה מס' 48 תמצאו פסטיצ'ריה מעולה, קאמפונובו.

ואיפה את ממליצה לטייל סביב ברגמו?

אם כבר נשארתם בברגמו כמה לילות ובא לכם לטייל קצת מחוץ לעיר ממליצה על:

1 >>

מצפון מזרח לברגמו: קלוזונה Clusone – העיר המצויירת – וגרומו Gromo (עיירת גבעה פיצפונת בהרים).

2 >>

עוד בצפון: הקצה הצפוני של אגם איזאו – העיירה לוברה Lovere, אליה סעו מברגמו דרך גדת נהר אנדינה Endine. בדרך חזרה מהאגם אפשר לבקר (אך רק באמצעות סיור מודרך) בקפלה סוארדי שבעיירה טרסקורה בלנאריו Trescore Balneario, שם נמצא מחזור ציורים מהמם של לורנצו לוטו.

3 >>

ביקור בסלבינו Selvino יכולה לעניין את כל מי ששמע על סיפור הצלת ילדי סלבינו בבית שייזופולי.

4 >>

מדרום לברגמו: כפר מיוחד הנקרא קרספי ד'אדה Crespi d'Adda, דוגמא מעניינת לכפר עובדים שהקימה במאה ה-19 משפחת יצרני הטקסטיל האיטלקי קרספי.

5 >>

למי שמגיע לברגמו עם ילדים – לא רחוק מקרספי ובקרבת האוטוסטרדה למילאנו נמצא פארק השעשועים האיטלקי לאולנדיה.

6 >>

אם רוצים לחזור קצת במנהרת הזמן לתקופת ה'בל אפוק' ואדריכלות הליברטי, אפשר לנסוע צפונה אל העיירה סן פלגרינו טרמה San Pellegrino Terme, להתארח במלון הספא החדש והיוקרתי QC room San Pellegrino ולסייר במה שהיה פעם המלון המפואר ביותר בעיירת המרחצאות – הגראנד הוטל, שנפתח ב 1904.

הנה, כבר סגרתי לכם שבוע באיזור. תהנו!

בונוס! הנה מה שכתבתי על ברגמו בתקופת הקורונהמרץ 2020


כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

ימי גשם באגם גארדה, מה עושים?

ימי גשם באגם גארדה, מה עושים?

מה אפשר לעשות אם מתעוררים ליום מעונן או אפילו גשום במהלך הטיול, ולא רוצים להעביר את כולו במרכז קניות? קבלו שלוש המלצות לשלושה פארקים טרמליים שווים ביותר... המשך